Perşembe, Haziran 30, 2022
Ana SayfaArt'ıYorumNerede Duracağını Bilen Fotoğraf Sanatçısı, Ansel Adams

Nerede Duracağını Bilen Fotoğraf Sanatçısı, Ansel Adams

Ansel Adams

Ansel Adams.. Doğayı; çevresel sorunları ve sorunların büyüklüğünü sanatla birleştiren usta. Üstelik siyah ve beyazın büyüleyici atmosferinde.


3 dakika



“İyi fotoğraflar için kural yoktur, sadece iyi fotoğraflar vardır.”

— Ansel Adams (1902, San Francisco – 1984, Monterey/Kaliforniya)

Ansel Adams ve Fotoğraf Keyfi

Amerikalı doğa fotoğraf sanatçısı Ansel Adams adı ile tanışmam, bir sokak sergisinde milli parkların siyah-beyaz fotoğraflarını gördüğüm andı. Hayran olmuştum. Özellikle doğanın sayısız renklerini sadece siyah ve beyazla anlatabilmek ve aynı etkiyi yaratabilmek mucize gelmişti bana. O sergiden dev boyutta Yosemite Milli Parkı’nın siyah beyaz tablosunu satın aldım ve tüm taşındığım evlerde en güzel köşede yerini aldı. Sonra kitaplarını topladım. Fotoğraf albümleri ile devam ettim. Özlü sözlerini okumaya ve not almaya başladım. O dönem ABD’de yaşadığım kent olan Monterey’de hayatını kaybettiğini öğrendiğim an daha da anlam yüklediğimi fark ettim.

Ansel Adams’ın Amerikan vahşi doğasının siyah-beyaz manzaraları o kadar ikoniktir ki çoğu insan bir Adams fotoğrafını gördüğünde tanır. Adams’ın zanaatını seçkin bir sanat kurumuna giderek veya usta bir fotoğrafçının yanında çıraklık yaparak öğrenmediğini öğrenmek sizi de şaşırtabilir.

Piyanodan Fotoğrafa.. 

San Francisco’lu bir yerli olan Ansel Adams, Yosemite Vadisi’ni ilk kez 1916’da 14 yaşında bir çocuk olarak ailesiyle birlikte yaz tatilinde ziyaret etti. Işık ve kompozisyon denemelerine rağmen, ilk çabaları bir amatörün çabasıydı. Fotoğraf tekniğini geliştirmeye devam ederken, bir gün bir piyanist olmaya karar verdi. Sonraki 10 yıl boyunca her yıl yürüyüş yapmak, kamp yapmak ve fotoğraf çekmek için Yosemite Ulusal Parkı’na geldi ve fotoğrafa olan tutkusu gün geçtikçe daha da arttı.

Piyano çalmaktan vaz geçtiğinde 28 yaşındaydı ve fotoğrafçı olmak istediğine karar verdi. Ancak o zamanlar fotoğrafçılar için profesyonel fırsatlar çok azdı. Vahşi doğada zaman geçirmeye başladı. Doğa fotoğraflarından para kazanamadığını fark etti, bu yüzden, kendisine fotoğrafçı olarak çalışma fırsatı verecek ticari alanlar aramaya başladı. Mimarlar ve iç mimarlar için portreler çekmek, evleri ve binaları fotoğraflamak ve şarap imalathaneleri ve bankalar gibi işletmeler için tanıtım fotoğrafları çekmeye başladı.

Daha sonra,

1929’da Adams, bir sanatçı olarak hayatında beklenmedik ve anlamlı bir etkisi olacağını kanıtlayacak bir işe girdi: Yosemite Park ve Curry Şirketi için fotoğrafçı olarak işe alındı. Şirket, Adams’ın Yosemite’ye daha fazla turist çekmek için cesur, büyüleyici fotoğraflar yayınlamasını istedi ve pazarlama bölümü Adams’a fotoğraf çekmenin en etkili yaklaşımı konusunda koçluk yaptı.

Parkın kendine özgü manzaralarını fotoğrafladı. Bu resimler broşürlerde, gazete makalelerinde, kartpostallarda, menülerde ve “Yosemite Ulusal Parkı’ndaki Dört Mevsim” adlı lüks bir hatıra kitabında yer aldı. İşin fotoğrafçı için pek çok faydası vardı: iyi bir gelir, sevgili Yosemite’sine daha fazla ziyaretçi çekmenin güzelliği ve resim yapma pratiği yapma fırsatı.

Her türlü reklamda olduğu gibi, amaç ikna etmekti. Yosemite Park ve Curry Company’de çalıştığı süre boyunca Adams, sadece fotoğraf çekmenin ötesinde pazarlama sürecine de dahil oldu. Resimlerine eşlik edecek başlıklar yazdı, Yosemite’i tanıtan mağaza vitrinleri üzerinde çalıştı ve resimlerini içeren hediyelik eşyaların tasarımına danıştı.

1937’nin sonunda Adams, güzel sanat fotoğrafçılığına odaklanmak için Yosemite Park ve Curry Company’den ayrıldı.

Tutkulu bir çevreci olarak Adams, fotoğraflarının izleyicilerinin doğanın ihtişamından o kadar etkileneceğini ve onu keşfetmeye ve korumaya mecbur kalacaklarını umuyordu.

Adams bir keresinde şöyle demişti : “Harika bir fotoğraf, kişinin fotoğraflanan şey hakkında en derin anlamda hissettiklerini tam olarak ifade eden ve dolayısıyla bir bütün olarak yaşam hakkında hissettiklerinin gerçek bir tezahürüdür.”

Olağanüstü netlik ve derinlikle ayırt edilen fotoğrafları, dünyanın en tanınmış görüntüleri arasındadır. Ve çok sayıda dergi, dergi ve duvar kâğıdında geniş çapta yeniden basılmıştır. Bir çevreci olarak Ansel Adams, görüntülerini insanları ekolojik aktivizm ve doğanın ve vahşi doğanın korunması konusunda ve onlara ilham vermek için kullandı. Çoğunlukla Amerikan Batısının doğasını, Arizona’daki Büyük Kanyon’u ve en sevdiği Yosemite Ulusal Parkı’nı fotoğrafladı. Adams, ayrıntılı ve gerçekçi çalışmalar yapan Amerikalı fotoğrafçılardan oluşan bir dernek olan f/64 Grubu‘nun (Grup f / 64 veya f.64, özellikle Batılı bir bakış açısıyla görülen keskin bir şekilde odaklanmış ve dikkatlice çerçevelenmiş görüntülerle karakterize ortak bir fotoğraf stilini paylaşan yedi 20. yüzyıl San Francisco Körfez Bölgesi fotoğrafçısı tarafından kurulan bir gruptu. ) bir üyesiydi.

Ve Düz Tekniğe Geçiş

Çok çalışmanın ve öz disiplinin hayalleri gerçekleştirebileceğini anladıktan sonra hobisi üzerinde biraz daha çalışmaya başladı. İlk fotoğrafladığı manzara Yosemite vadisindeydi. Bu, ülkedeki en sevdiği yerdi ve müzik kariyerini bıraktıktan kısa bir süre sonra, Yosemite’deki konut komplekslerinin sahibi ve Amerika’nın en eski çevrecilik hareketinin kurucuları olan bazı etkili insanlarla tanıştı. Bu önemli insanlarla arkadaşlık kurduğunda katıldığı kulübe Sierra Club deniyordu. Ve 1922’de ilk fotoğraflarını dergilerinde yayınladı. Hayatındaki en büyük değişiklik, Adams’ın o zamanlar tercih ettiği resimsel olandan daha gerçekçi ve net olan bir fotoğrafçı Paul Strand ile tanıştığında meydana geldi. Şeffaf lens yöntemini gerektiren temiz, düz tekniğe geçti. Farklı yollar benimsedikten sonra, karanlık odada ihtiyaç duyulan becerilerde nasıl ustalaşacağını da öğrendi. Düz fotoğrafçılıktaki toplu serginin ardından Adams ilk kişisel müze sergisini gerçekleştirdi. Yosemite’ye olan sevgisi doğadan daha fazlasıyla ilgiliydi. Orada aynı zamanda bir fotoğrafçı olan sevimli karısı Virginia Best ile tanıştı. Best Photo stüdyosunu babasından devraldı ve Adams ile birlikte orada çalışmaya devam etti.


Adams’ın sanat felsefesi birçok çağdaş sanatçıya ilham verdi. Oldukça genel bir sanat felsefesine özel bir yaklaşımı vardı. Adams’ın amacı duygularını başkalarında uyandırmaktı. En zorlu ve ünlü eseri, 1942’de kuzeybatı Wyoming’deki Grand Teton Ulusal Parkı’nda çekilen görüntülerdir.

En önemli Amerikalı fotoğrafçılardan biri olan Ansel Adams,  manzara fotoğrafçılığı kavramını tanımlamayı başardı, çevrenin korunmasına söz verdi ve New York’taki Modern Sanat Müzesi’nde fotoğraf bölümünün kurulmasında baş danışman oldu. Gelecek nesil fotoğrafçılara ilham veren büyük mirası nedeniyle, Boston Güzel Sanatlar Müzesi, onun çalışmalarını öncülleri ve çağdaş sanatçılarla karşılaştırarak “Zamanımızda Ansel Adams” adlı özel bir sergi düzenlemeye karar verdi. Ulusal parkların tüm arşivleri Adams tarafından oluşturulmaya başlandı.

Bu büyük fotoğraf ustası, madencilik, enerji, kuraklık, sel ve yangın gibi çevre sorunlarını gözler önüne sermeye başladı. İnsanlar onun fotoğraflarına bakarak sorunların büyüklüğünü hissetmeye başladılar.,

Biliyorum ki sadece Ansel Adams’ın çektiği fotoğraflar ve güzellikleri gözler önüne seren arşivleri, gelecek kuşaklara dünyanın anıtsal değerlerini hatırlatacak. Ve kesinlikle, güzellikleri korumada yardımcı olacak. Çevreci ve sanatçı olma özelliğini taşıyan Adams asla unutulmayacak. Değeri bilinecek sanatçılardan biri olacak.

ÖNEMLİ FOTOĞRAFLARI

Monolith, The Face of Half Dome, 1927.
Rose and Driftwood, 1932.
Clearing Winter Storm, 1940.
Moonrise over Hernandez, New Mexico, 1941.
Ice on Ellery Lake, Sierra Nevada, 1941.
Georgia O’Keeffe and Orville Cox at Canyon de Chelly
Aspens, New Mexico, 1958.

(Kaynak: wikipedia.org)

FOTOĞRAF KİTAPLARI

Ansel Adams: The Spirit of Wild Places, 2005. ISBN 1-59764-069-7
America’s Wilderness, 1997. ISBN 1-56138-744-4
California, 1997. ISBN 0-8212-2369-0
Yosemite, 1995. ISBN 0-8212-2196-5
The National Park Photographs, 1995. ISBN 0-89660-056-4
Photographs of the Southwest, 1994. ISBN 0-8212-0699-0
Ansel Adams: In Color, 1993. ISBN 0-8212-1980-4
Our Current National Parks, 1992.
Ansel Adams: Classic Images, 1986. ISBN 0-8212-1629-5
Polaroid Land Photography, 1978. ISBN 0-8212-0729-6
These We Inherit: The Parklands of America, Nancy Newhall ile , 1962.
This is the American Earth, Nancy Newhall ile, 1960. ISBN 0-8212-2182-5
Born Free and Equal, 1944. Spotted Dog Press

(Kaynak: wikipedia.org)

TEKNİK KİTAPLARI

The Camera, 1995. ISBN 0-8212-2184-1
The Negative, 1995. ISBN 0-8212-2186-8
The Print, 1995. ISBN 0-8212-2187-6
Examples: The Making of 40 Photographs ISBN 0-8212-1750-X

(Kaynak: wikipedia.org)

“İyi bir fotoğraf, nerede duracağını bilmektir.”

Ansel Adams
Facebook Yorumları

Bu gönderiyi paylaş

Dilek ALP
Dilek ALPhttps://dilekpercin.blogspot.com/
”BAŞLAMAK” kelimesi altında aklınıza gelecek ne varsa hepsinin vücut bulmuş hali... Ekmekçi bir mimar ve anne...

(Tarihte Bugün) Yıldızlar Geçidi

Doğum
- 1928 Orhan Boran (94)
Etkinlik bulunamadı!

Yanlış üslup doğru sözün celladıdır!

Sadi Şirazi

BuluşuYorum

Bu Hafta Popüler

Unvansız Gönüllüler

Unvansız Gönüllüler. Onlar etiketlerini bir kenarda bırakmış olan gizli kahramanlar. Kah eğitim ve sanat, kah toplumsal fayda... Gururla "PaylaşıYorum"

Ciltleme, Cilt Sanatı

Cilt sanatı, ya da daha alışık olduğumuz tabiriyle ciltleme.... Zaanat kelimesinden daha öteye sanat kelimesine daha da çok yakışan miras.

ilyada destanı; Bir Aldatma Hikayesi

İlyada Destanı M.Ö. 8. yüzyılda Yunanca yazılmış ilk batı edebiyatı metnidir. Homeros'un anlatıcısı olduğu bilinen destanı "hatırlı'yorum"
Dilek ALP
Dilek ALPhttps://dilekpercin.blogspot.com/
”BAŞLAMAK” kelimesi altında aklınıza gelecek ne varsa hepsinin vücut bulmuş hali... Ekmekçi bir mimar ve anne...

İlgili Yazılar

Anka Atölye by Ayşın Aksu

Anka Atölye ve kurucusu Ayşın Aksu. Kültürel miras, zeytin ağaçları, sanat, hayal ve nicesi için "TanıYorum" köşemizin baş konuğu...

Fikriye

Fikriye eski Türk filmlerindeki hikayelerin kahramanlarından biri gibi. O, Mustafa Kemal'e aşık ve aşkıyla göçüp giden bir genç kadın.

Bora Gencer ile…

Bora Gencer. Babadan oğula, sanatın her dalından aktivizme kadar, her yönüyle bir doğum günü sohbeti. Bir2Yorum da SöyleşiYorum zamanı.

Ziryab

Ziryab; Arap Dünyasında Rönesans'ı Gerçekleştiren Deha. Devrimci, Müzisyen, Gastronom. Dilek Alp kaleminden bir dönüşümün hikayesi